Event Marketing يا بازاريابي رويداد چيست؟
بازاريابي رويداد اصطلاحي براي توصيف فرآيندِ ساخت و توسعهٔ بستري براي نمايش و ارائهٔ محصول، خدمات ويا اهداف خاص يك شركت به منظور تبليغ بر اساس تعامل با مخاطبان است.
رويدادها ممكن است بصورت آنلاين يا آفلاين برگزار شوند و داراي ميزبان يا حمايتكننده مالي باشند. بهبود اين فعاليتها ميتواند از طريق تكنيكهاي مختلف بازاريابي درونگرا و برونگرا انجام شود.
چرا بازاريابي رويداد مهم است؟
در دنياي امروز كه قدرت خريد مشتريان بالاست، بازاريابان بايد از هر فرصتي براي ايجاد روابط و انگيختن حسن نيت و كسب اعتماد خريداران و مشتريانِ آينده استفاده كنند.
مصرف كنندهٔ مدرن، در هنگام تصميم گيري، چيزي بيش از يك تلاش ساده براي ايجاد انگيزهٔ خريد، نياز دارد. رويدادها براي آنها فرصتي منحصر به فرد براي تعامل با برندها فراهم ميآورند تا دركي بي واسطه از اهداف، چشم انداز و شخصيت يك شركت براي مخاطبان شكل بگيرد.
بازاريابي رويداد بايد جزئي جدايي ناپذير از فرآيند توليد تقاضا باشد و در اين مورد تركيب استراتژيك رويدادهاي آفلاين و آنلاين براي هر شركت ضروري است.
تأثير بازاريابي رويداد
رويدادها (ايونتها) بايد به يادماندني باشند تا بتوانند تأثير بگذارند. البته يك تأثير مطلوب به اهداف برگزاركننده بستگي دارد، اما بيشتر شركتها تمايل دارند كه رويدادها چيزي فراتر از يك تبليغات روي صحنه براي برندشان باشد.
رويدادها هنگامي كه به خوبي انجام شوند، اين قدرت را دارند كه تصويري ماندگار و قدرتمند از آنچه كه شركت شما قادر به ارائهٔ آن است، ايجاد كنند. در واقع شما با فرصت دادن به افراد براي تجربه و تعامل با محصولات يا خدمات شما در هنگام شركت در يك رويداد، در حال برقراري ارتباط با خريداران بالقوه هستيد.
چهار دليل براي استفاده از بازاريابي رويداد
سفارش دهندهٔ يك ايونت به دلايل مختلف برگزاريِ يك رويداد را انتخاب ميكنند. يك شركت كوچك ممكن است تمايل داشته باشد به شكل يك وبينارِ زنده در معرض نمايش گذاشته شود، در حالي كه يك شركت بزرگ ممكن است نياز به تعامل چهرهبهچهرهاي داشته باشد و آن را با يك نمايشگاه بازرگاني پيش ببرد.
به نمودارهاي مجله BtoB در مورد بازاريابي رويداد نگاهي بيندازيد تا مهم ترين اهداف براي حضور در رويدادها را ببينيد.
1.برند سازي و آگاهي
دليل اصلي مشاركت يك كسبوكار براي شركت در يك رويداد؛ ايجاد و ساخت هويت براي برند خويش است. بازاريابي رويداد اجازه ميدهد تا شركت شما بتواند هويت حقيقي خود را پرورش داده و آن را بيان كند. از طريق رويدادها، شما مكان مناسبي براي ارائهٔ ايدهها، افكار و نام خود را دقيقا به روشي كه ميخواهيد به دست ميآوريد.
2. Lead Generation
دليل مهم ديگرِ كسبوكارها براي شركت در يك رويداد ايجاد ليد است و چه راهي بهتر از اين وجود دارد كه بخشي از رويدادي باشيد كه جمعيت هدف شما در آن حضور دارد؟ شركت كردن در يك رويداد مناسب، به شركت شما اجازه ميدهد تا با گروهي از مخاطبان ارتباط برقرار كند كه به اين موضوع كه شما چه كسي هستيد و چه كاري انجام مي دهيد علاقهمند هستند.
3. جذب مشتري و فروش بيشتر
رويدادها يك سطح تعامل غير موازي با مشتري ايجاد ميكنند و همينطور فرصتي براي تعامل با افراد به صورت مثبت فراهم ميآورند كه در نهايت احساس وفاداري در مخاطب ايجاد ميكند؛ بهعلاوه، هر بازاريابي ميداند كه شركتها با حفظ و رشد مشتريان موجود، ميتوانند بزرگترين ROI را در بازاريابي سرمايه خود تحقق بخشند. اما چالش اصلي، جلب توجه مشتريان در ميان حواس پرتيهاي روزانه است؛ در رويدادها، اين فرصت در اختيار شما قرار مي گيرد كه با معرفي محصولات و خدماتي كه ممكن است مشتريان در مورد آنها اطلاعي نداشته باشند، يا متوجه نشده باشند كه مي تواند نيازهايِ آنها را برطرف كند، بتوانيد فروش را افزايش دهيد.
4. آموزش
بيشتر شركتكنندگان در يك ايونت با هدف شركت در شبكه و آموزش در آنها شركت ميكنند. هر دو اين اهداف در روشهاي خاص خود به يك اندازه قدرتمند هستند. مهم نيست كه در چه نوع رويدادي حضور داريد، مهم اين است كه دانشي كه براي مخاطب با ارزش است و شركت شما را نسبت به بقيه متفاوت ميكند انتقال دهيد.
انواع متداول بازاريابي رويداد
رويدادها در شكلهاي متنوعي برگزار ميشوند و ميتوانند در مكانهاي بي شماري چه به صورت آنلاين و چه به صورت آفلاين برگزار شوند.
در ادامه نمونهاي از متداولترين رويدادها را خواهيد ديد.
رويدادهاي آنلاين
رويدادهاي آنلاين حاضران و شركت كنندگان را از طريق يك رابط مبتني بر وب بهم متصل ميكند. انواع متداول رويدادهاي آنلاين شامل وبينارها، رويدادهاي مجازي و رويدادهاي پخش مستقيم است. رويدادهاي آنلاين اغلب كم هزينه تر از رويدادهاي حضوري هستند و مي توانند به شما اين امكان را بدهند تا به راحتي با مخاطباني كه از لحاظ جغرافيايي بسيار پراكنده هستند ارتباط برقرار كنيد.
وبينارها
وبينارها در اصل ارائهها، مباحثي يا كارگاههايي هستند كه از طريق وب ارائه داده ميشوند. آنها مي توانند به صورت زنده و تعاملي(Real-time) يا بنا به انتخاب مخاطب (on_demand) اتفاق بيفتند و به طور معمول 30-60 دقيقه به طول انجامند. وبينارهاي real_time امكان تعامل بين شركت كنندگان را فراهم ميكنند، فرصتي را براي دريافت اطلاعات و گفتوگو در مورد موضوعي كه از طريق ابزار كنفرانس مبتني بر وب ارائه شده است، فراهم ميكنند. وبينارهاي زنده ميتوانند در بسياري از سطوح تعامل داشته باشند و به طور معمول به شركت كنندگان اين امكان را ميدهند كه مستقيماً از مجريها سؤال كنند.
رويدادهاي مجازي
رويدادهاي مجازي افرادِ واقع در موقعيتهاي مختلف را قادر مي سازد تا از طريق تركيب آموزش، شبكهسازي و ويژگيهاي ارتباطي در يك محيط مجازي كه داراي ظاهر و احساس يك رويداد آفلاين است، شركت كنند. شركت كنندگان از يك غرفه مجازي بازديد ميكنند كه در آن ميتوانند اطلاعات را جمع آوري كنند، با كارمندان ديدار كنند، از آنها سؤال بپرسند و حتي اشانتيون مجازي بردارند. اين برنامه ها براي همه شركت كنندگان در به صورت Real_Time اتفاق ميافتد.
رويدادهاي پخش مستقيم
اين نوع از رويدادها، رويدادهاي زندهاي هستند كه مي توانيد مستقيماً براي بينندگان خود پخش كنيد. شما مي توانيد اين كار را با يك وب كم ساده انجام دهيد يا اينكه براي پخش با كيفيت بالاتر از يك تيم توليد كامل استفاده كنيد. برنامه هايي مانند Livestream و Ustream، همچنين گزينههاي جديدي مانند Google+ Hangouts و Instagram Live يك سرويس زنده ارائه مي دهند كه از طريق چت و عملكردهاي رسانههاي اجتماعي كاملاً امكان پخش، ضبط و تماس با مخاطبانتان را براي شما به ارمغان ميآورند.
رويدادهاي فيزيكي
رويدادهاي آفلاين نياز به حضور فيزيكي دارند و تعامل در آنها به شكل حضوري صورت ميگيرد. عليرغم اينكه رويدادهاي آفلاين غالباً به سرمايه بيشتري نسبت به رويدادهاي مجازي احتياج دارند، اما آنها امكان ايجاد روابط چهره به چهره را فراهم ميسازند. تاثيري كه يك دست دادن يا يك ملاقات شخصي بر روي مشتري يا خريدار ايجاد مي كند را هيچ گاه دست كم نگيريد.
نمايشگاههاي بازرگاني
نمايشگاهِ بازرگاني، تجمع فيزيكي افراد فعال در يك صنعت يا حرفه خاص در يك تالار گفتگو است كه به طور معمول تعداد زيادي شركت را در يك بازار خاص به نمايش ميگذارد. يك كسبوكار ممكن است براي نشاندادن يك محصول يا به منظور ايجاد شبكه ارتباطي و تقويت حضور خود در يك بازار، در يك نمايشگاه بازرگاني شركت كرده يا از آن حمايت كند.
كنفرانسها
كنفرانسها اغلب، رويدادهاي بازاريابي خاص يك شركت است كه شركت كنندگان را براي ارائه اطلاعاتي مانند نشست اعضا دور هم جمع ميكند. اين رويدادها معمولا بزرگتر بوده و توسط شركت هايي با اهداف آموزشي يا يادگيري برگزار مي شوند.
سمينارها
اصطلاح سمينار معمولاً براي توصيف جلسات كوچكتر، نمايشهاي بينراهي يا رويدادهاي ميداني استفاده ميشود. برخي سمينارها شبيه به يك سخنراني در كلاس برگزار ميشود، كه يك متخصص، اطلاعات را به شيوهاي رسميتر با مخاطبان به اشتراك مي گذارد. سمينارهاي ديگر به شكل نمايشهاي جادهاي طراحي شدهاند، جايي كه بازاريابان پيام شركت خود را به عموم مردم ، كارمندان يا شركا ارسال ميكنند.
صبحانهها، ناهارها و شامها
اينها معمولاً رويدادهاي كوچكتر و هدفمندتري هستند. تمركز آنها ميتواند بر روي مشتري و چشم انداز باشد. اين رويدادها معمولاً بسيار صميمي متشكل از هشت تا ده نفر است، يادر ابعاد بزرگتر ميتواند پنجاه نفر يا بيشتر شركت كننده داشته باشد. براي فعاليتهاي كوچكتر، اين موارد سطح بالايي دارند و براي هيئت مديرهٔ يك شبكهٔ ارتباطي خصوصي را فراهم مي كند. در مقياس بزرگتر، صبحانهها، ناهارها و شامها مي توانند شامل ارائه انديشههاي رهبري به عنوان بخشي از اين رويداد باشند.
برچسب: ايونت, event marketing, بازاريابي رويداد،
ادامه مطلب