تبليغات محيطي , بيلبورد , btl

8 كمپين موفق مسئوليت‌ پذيري اجتماعي شركتي (CSR)

 

 

 

مسئوليّت‌پذيريِ اجتماعيِ شركتي (CSR) به مشاغل بزرگ و كوچك اجازهٔ تغييراتِ مثبت مي‌دهد. اين امر زماني محقق مي‌شود كه شركت‌ها  تصميم مي‌گيرند تنها به سود خالص خود نپردازند بلكه سود اقتصادي خود را در كنار به دست آوردن اعتماد مصرف كنندگان در نظر بگيرند. مصرف‌كنندگان احساس مي‌كنند وقتي از محصول يا خدمات شركتي با مسئوليت‌پذيري اجتماعي استفاده مي‌كنند، نقش خود را به درستي انجام مي‌دهند. هرچه شركت از نظر اجتماعي مسئوليت‌پذيرتر باشد، از طرف جامعه و مصرف‌كنندگان حمايت بيشتري از آن شركت مي‌شود. مسئوليت‌پذيري اجتماعي شركتي به ايجاد اعتماد، افزايش آگاهي و ميل به تحولات اجتماعي كمك مي‌كند. اگرچه ده‌ها هزار شركت وجود دارند كه وظيفه خود را انجام مي‌دهند، كوشش‌هاي شركت‌هاي جهاني بزرگ داراي نتايج گسترده‌تري است كه مي‌تواند موضوعات اصلي جهان را از گرسنگي و سلامت گرفته تا گرمايش كره زمين تحت تأثير قرار دهد. در اينجا نمونه‌هايي از نحوهٔ عملكرد برخي برندهاي بزرگ در انجام موفقيت‌آميز CSR ارائه شده است.

نمونه‌هايي از مسئوليت‌پذيري اجتماعي شركتي
مسئوليت‌پذيري اجتماعي شركتي اشكال مختلفي دارد. حتي كوچكترين شركت‌ها با كمك مالي ساده‌اي به يك بانك، غذاي محلي، تحولات اجتماعي را تحت تأثير قرار مي‌دهد. برخي از متداول‌ترين نمونه‌هاي CSR عبارتند از:

كاهش اثرات كربن
شركت در تجارت مشروع و منصفانه
كارهاي خيرخواهانه
كارهاي داوطلبانه در جامعه
سياست‌هاي شركتي كه به نفع محيط‌ زيست است
سرمايه‌گذاري‌هاي آگاهانه اجتماعي و زيست‌محيطي
بيشتر افراد در يك جامعه بر اين باور هستند كه شركت‌ها بايد براي بهبود جامعه به دنبال راه‌حل‌هايي باشند كه به اين بهبودها كمك خواهد كرد. شركت‌ها بايد چگونگي تلاششان براي تأثير مثبت بر دنيا را به اشتراك بگذارند، بنابراين عموم مي‌توانند ابتكاراتي كه آنها انجام مي‌دهند را ببينند. نمايش اين تلاش‌ها براي اقشار مختلف جامعه مهم است زيرا اين تلاش‌ها انتخاب آنها را به عنوان مصرف‌كننده تغيير مي‌دهد. آنها همچنين مايل به مشاركت در ابتكاراتي مانند امكان شركت در كار داوطلبانه يا كمك‌هاي مالي جهت كارهاي خيرخواهانه يك شركت هستند. هرچه شركت‌ها تأثير تلاش‌هاي آگاهانه اجتماعي و محيطي خود را بر درك مصرف‌كننده بيشتر و بيشتر مشاهده مي‌كنند، احتمال بيشتري وجود دارد كه آنها از خودشان ابتكارعمل به خرج دهند.

  1.  Johnson & Johnson

نمونه عالي  غول جهاني Johnson & Johnson است. آنها سه دهه است كه بر كاهش تأثير توليدات خود بر روي كره زمين متمركز شده‌اند. ابتكارات آنها از استفاده از قدرت باد گرفته تا تأمين آب سالم براي جوامع در سراسر جهان است. خريد برق اين شركت از يك منبع انرژي خصوصي درTexas Panhandle  به اين شركت اجازه داد تا ضمن ارائه يك جايگزين تجديد‌پذير و اقتصادي براي برق، آلودگي را كاهش دهد. اين شركت همچنان به دنبال گزينه‌هاي انرژي تجديد‌ پذير با هدف تهيه 35٪ از انرژي مورد نياز خود از منابع تجديد‌پذير است.

  1. كوكاكولا

ناوگان گسترده كاميون‌هاي تحويل محصولات شركت كوكاكولا باعث توليد 3.7 ميليون تن از گازهاي گلخانه‌اي در جهان مي‌شود. آنها تغييرات عمده‌اي در شيوه‌هاي زنجيره تأمين كالاي خود از جمله سرمايه‌گذاري در كاميون‌هاي جديد با سوخت جايگزين، ايجاد كرده اند. ابتكاراتي كه آنها در نظر گرفته‌اند تا سال 2020 باعث كاهش 25 درصدي در اثرات كربن اين شركت ايجاد خواهد كرد.

 

  1. شركت Ford Motor

شركت فورد برنامه‌اي براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي خود با استفاده از موتور EcoBoost با قابليت افزايش كارايي سوخت دارد. همچنين اين شركت طرحي براي معرفي 40 خودروي الكتريكي شده (برقي و هيبريد) با سرمايه‌گذاري 11 ميليارد دلاري تا سال 2022 دارد. بر طبق گفته‌هاي اين شركت: “همه ما مصمم به انجام اين كار هستيم و در حال برقي كردن وسايل نقليه اصلي و خودروهاي معروف خود هستيم. اگر مي خواهيم در كار الكتريكي كردن خودروها موفق شويم، بايد اين كار را با وسايل نقليه‌اي كه هم اكنون محبوب هستند انجام دهيم.”

علاوه بر اين، نمايندگي‌هاي آمريكايي فورد براي تامين برق مكان خود به سيستم‌هاي توربين بادي و سلول‌هاي خورشيدي تكيه مي كنند تا مصرف برق خود را به ميزان قابل توجه‌اي كاهش دهند.

 

  1. Netflix و Spotify

از منظر اجتماعي شركت‌هايي مانند نتفليكس و اسپاتيفاي براي پشتيباني از كارمندانشان و خانواده آنها مزايايي را به آنها پيشنهاد مي‌دهند. نتفليكس 52 هفته مرخصي با حقوق مراقبت از فرزند را پيشنهاد مي‌دهد كه افراد مي‌توانند هر زمان كه خواستند، چه در سال اول زندگي نوزاد چه در زمان‌هاي بعد كه متناسب با نيازهاي آنهاست، از اين مرخصي‌ها استفاده كنند. در مقايسه با نتفليكس اين مزايا در شركت‌هاي ديگر 18 هفته است.

اسپاتيفاي برنامه مشابهي را پيشنهاد مي‌دهد، اگرچه پيشنهاد اين شركت براي مرخصي با حقوق 24 هفته است.

 

  1. TOMS

مأموريت شركت TOMS اهداي يك جفت كفش براي هر جفتي است كه اين شركت مي فروشد و اين كار منجر به اهداي بيش از 60 ميليون جفت كفش به كودكان نيازمند شده است. سود اين شركت براي كمك به افراد داراي اختلالات بينايي با استفاده از عينك هاي طبي و معالجات پزشكي، تأمين آب آشاميدني سالم و ايجاد مشاغل در كشورهاي در حال توسعه، به كار مي‌رود.

 

  1. Bosch

نيمي از بودجه تحقيق و توسعه شركت بوش براي ايجاد فناوري حفاظت از محيط زيست سرمايه‌گذاري شده‌است. اين شركت تا سال 2021 مبلغ 50 ميليون يورو براي حمايت از دانشگاه‌ها و برنامه‌هاي تحقيقاتي سرمايه گذاري كرده است كه در مورد محيط زيست، انرژي و تحرك و پويايي در آلمان، هند، ايالات متحده و چين از طريق شبكه تحقيقاتي انرژي بوش متمركز شده اند.

 

  1. Lego

شركت لِگو طي 15 سال آينده 150 ميليون دلار با تمركز بر پرداختن به تغييرات آب‌و‌هوا و كاهش ضايعات سرمايه‌گذاري خواهد كرد. اين كار بسته‌بندي و همچنين سرمايه گذاري در يك منبع انرژي جايگزين را كاهش داده است و قصد دارد تا سال 2020 صد‌در‌صد انرژي تجديد‌پذير خود را تأمين كند. براي تحقق اين برنامه، شركت تيمي را براي حمايت از تعهد خود در استفاده از مواد پايدار استخدام خواهد كرد و برنامه اي براي دستيابي به نرخ بازيافت90% دارد.

8. Walt Disney

شركت ديزني متعهد است كه با هدف انتشار گازهاي گلخانه‌اي خالص در حد صفر، حذف ضايعات و تعهد به حفظ آب، اثرات كربن خود را كاهش دهد. آنها به طور فعال تضمين مي كنند كه آنها سياست‌هاي شديد كاري بين‌المللي را براي حفاظت از ايمني و حقوق كارمندان خود تنظيم مي‌كنند.

آنها همچنين در جامعه فعال هستند و كارمندان را ترغيب به انجام همين كار مي‌كنند. آنها همچنين براي ارتقاء عادات غذايي سالم در بين كارمندان، ابتكاراتي براي زندگي سالم ارائه كرده‌اند.

 

اين ليست فقط تصوير كوچكي از چگونگي استفاده شركت‌ها از مسئوليت‌پذيري اجتماعي شركتي براي محافظت از كره زمين و تعهد به بهبود كيفيت زندگي براي جوامعي است كه هرروز تحت تأثير اين‌ها قرار مي‌گيرند.

براي همه برندها از هراندازه‌اي، توجه به مواردي كه مشتريان آن‌ها به آن علاقه دارند و تأثيراتي كه شركت مي‌تواند در يك جامعه و سطح جهاني بگذارد، كليدي و مهم است.

 


برچسب: CSR, كمپين مسئوليت پذيري اجتماعي،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ساعت: ۱۱:۴۱:۲۹ توسط:كوشا موضوع: