تبليغات محيطي , بيلبورد , btl

انواع بيلبورد

امروزه چهره‌ي اكثر شهرهاي جهان با بيلبوردهاي بزرگ و كوچك تزئين شده است. بيلبوردها يا تابلوهاي شهري به بخشي از زندگي روزمره و حافظه‌ي جمعي انسان بدل شده‌اند. تصوير يا تگ‌لاين‌هاي نوشته شده روي بعضي از اين بيلبوردها به قدري به شهرت رسيده اند كه بعد از گذشت سال‌ها هنوز ردي از آن را مي‌توان در اصطلاحات به كار رفته در گفت‌وگوي روزمره‌ي مردم پي گرفت. بيلبوردهاي تبليغاتي امروزه آنقدر در روزمره‌ي ما حضور دارند كه ديگر نمي‌توانيم زندگي شهري را بدون آن‌ها تصور كنيم.

تاريخچه‌ي بيلبورد تبليغاتي

اين پديده از چه زماني با زندگي انسان گره خورد و چه شد كه اهل كسب‌وكار به فكر استفاده از بيلبوردها براي تبليغ و ترويج برند خود افتادند؟ اگر بخواهيم خيلي به عقب برگرديم شايد بتوان گفت كتيبه‌ها، كوه نوشته‌ها و ابليسك‌هاي باستاني به‌نوعي بيلبورد تبليغاتي محسوب مي‌شوند. پادشاهان براي بيان روايتي از تاريخ، تبليغ كارهاي بزرگ و خدماتشان و يا براي اطلاع‌رساني قوانين از اين نوع سنگ نوشته‌هاي بزرگ استفاده مي‌كردند.حتي بعضي از آن‌ها محدود به نوشته هم نيستند و همراه آن‌ها سنگ نگاره‌ها و نقوشي هست كه نشان مي‌دهد پادشاهان قصد داشتند با به كار بردن عناصر غيرزباني توجه مخاطب را جلب كرده يا كاري كنند كه پيام بهتر در ذهن مخاطب جاي‌گير شود.

نكته‌ي جالب ماجرا اينجاست، همانطور كه كتيبه‌ها و سنگ‌نوشته‌هاي بزرگ گونه‌ي توسعه‌يافته‌ي كتيبه‌هاي كوچك‌تر هستند بيلبوردهاي تبليغاتي امروزي را هم بايد گونه‌ي توسعه‌يافته‌ي پوسترهاي تبليغاتي به حساب آورد. ظهور صنعت چاپ به شكل مدرن آن توسط گوتنبرگ (1456) علاوه بر اينكه امكان توليد انبوه كتاب و روزنامه را فراهم مي‌كرد اجازه مي‌داد تا اعلاميه‌ها و آگهيهاي دستي بتوانند به شكل گسترده‌اي توليد و توزيع شوند. اواخر قرن نوزدهم و ظهور چاپ سنگي (ليتوگرافي) مقدمه‌ي ظهور پوسترهاي رنگارنگ بود. در كنار حضور پوسترها برخي از كسب‌وكارها روي ديوارها يا بر ستون پل‌ها چيزي مي‌نوشتند تا خدمات خود را تبليغ مي‌كنند و شايد بيلبوردها را بايد تركيبي از پوسترها و ديوارنوشته‌هاي آن زمان به حساب بياوريم. به هر ترتيب اولين بيلبورد تبليغاتي در آمريكا در سال 1835 به شكل يك پوستر بسيار بزرگ (15 متر مربعي) براي تبليغ يك سيرك نصب شد.

 

تاريخچه‌ي بيلبورد تبليغاتي در ايران

در ايران اما تعيين اينكه اولين بيلبورد كي و كجا نصب شد كار آساني نيست، همان قدر مي‌دانيم كه صنعت چاپ از زمان صفويه به ايران راه پيدا كرده بود و اولين روزنامه‌ وقايع الاتفاقيه بود كه در سال 1267 اقدام به چاپ آگهي كرد؛ همچنين از ميان اخبار و متون مي‌توان پي برد كه در زمان قاجار كاغذهاي آگهي كه به آن اشتهارنامه مي‌گفتند در شهرهاي بزرگ وجود داشته اما به خاطر پايين بودن تعداد افراد با سواد پخش آگهي دوشادوش حضور جارچيان صورت مي‌گرفته است. از تاريخ چاپ اولين پوسترها در ايران هم مي‌توان تخمين خوبي نسبت به زمان ظهور بيلبورد در ايران داشت. اولين پوسترها در ايران از حدود سال 1307 هجري چاپ شدند. دو مهاجر ارمنستاني با نام موشق و ناپلئون سارواري نخستين پوستر‌هاي فيلم در ايران را طراحي كردند. در مجموع بايد گفت تاريخچه‌ي بيلبورد در ايران را بايد بعد از 1307 يعني بعد از 1928 ميلادي بدانيم. مطمئناً اين فاصله‌ي بيش از نود سال كه بين ظهور بيلبورد در غرب و در ايران ديده مي‌شود ارتباط قويي با مسئله‌ي تاخير در صنعتي شدن جامعه‌ي ايراني دارد كه از حوصله‌ي بحث خارج است.

 

نمونه‌هايي از اولين تبليغات پوستري در ايران

انواع بيلبورد

 

بيلبوردها را از نقطه‌نظرهاي متفاوتي مي‌توان تقسيم كرد كه در بخش بعد به برخي از اصلي‌ترين موارد آن اشاره خواهيم كرد. در اين قسمت اما به يك تعريف كلي و يك دسته‌بندي كلي اكتفا مي‌كنيم:

بيلبورد تبليغاتي: تبليغات بيلبوردي يكي از انواع تبليغات خارج از خانه (OOH) است كه در آن مخاطب در بيرون از خانه هدف تبليغات قرار مي‌گيرد و عبارت است از نوعي پوستر، تصوير يا نقاشي بزرگ كه در محل‌هاي پربازديد و پرترافيك نصب مي‌شود. بيلبوردها را از نظر پركاربرد گونه‌هاي آن به سه نوع تقسيم مي‌كنند:

بيلبوردهاي معمولي: پر استفاده ترين حالت بيلبوردها با اندازه‌ي تقريبي 12 متر مربع كه معمولا تك وجهي هستند.

اسكرولرها: اين نوع از بيلبوردها قابليت نمايش چند پوستر را دارند به اين طريق كه چند تبليغ در آن‌ها رُل شده است و معمولا در آن پوستر پس از هر دوازده ثانيه تغيير مي‌كند و به نوبت نمايش داده مي‌شود. ابعاد اين نوع بيلبوردها معمولا 9 متر مربع است در خيابان‌هاي به نسبت كوچك‌تري از بيلبورهاي معمولي نصب مي‌شوند.

مگابوردها: بزرگ‌ترين حالت بيلبوردها هستند كه در محل‌هاي بسيار پر رفت و آمد نصب مي‌شوند و معمولاً چند وجهي هستند و اندازه‌ي آن‌ها به 72 متر مربع هم مي‌رسد. پوسترهاي نصب شده روي گابوردها معمولاً مدت زمان بيشتري مي‌ماند و از اين نظر دائمي‌تر هستند.

****

 

 

بيلبورد تبليغاتي ميتواتد يكي از راه‌هاي مناسب براي تبليغ برند شما باشد و در كنار بازاريابي ديجيتالي يا تبليغات آنلاين و استفاده از بازاريابي اينفلوئنسري به آگاهي بيشتر از برند شما كمك كند. استراتژي‌هاي تبليغاتي و برندينگ كه از سوي آژانس‌هاي تبليغاتي يا شركت‌هاي تبليغاتي و بازاريابي طرح ريزي مي‌شود مي‌تواند سرمشقي براي پيشبرد اهداف تجاري شما باشد.

****

همانطور كه اشاره شد بنا بر نياز و با ديدگاه‌ها متفاوتي مي‌توان بي نهايت تقسيم‌بندي از يك موضوع ارائه كرد. در خصوص بيلبوردها و تبليغات بيلبوردي مهم‌ترين معيارهاي تقسيم بندي عبارتند از:

– اندازه يا سايز بيلبورد مثل بليبوردهاي بزرگ (اسب باري يا 18 متري)، متوسط، كوچك، لمپست و استرابورد

لميست‌ها بنرهاي به نسبت كوچكي هستند كه معمولا به چراغ‌هاي خيابان متصل مي‌شود. استرابوردها گونه‌ي سبك‌تر، موقتي‌تر و محلي‌تري از بيلبوردها هستند.

 

– جنس ماده‌ي به‌كاررفته در بيلبورد مثل بيلبوردهاي چاپي يا نقاشي شده (با رنگ كشيده شده)

در بيلبوردها مي‌توان از مواد مختلفي استفاده كرد در مواردي براي نمايش دادن قدمت يك شركت ممكن است برندي تصميم بگيرد از نقاشي استفاده كنند. همچنين با رشد هنر نقاشي خياباني بعضي برندها متمايل هستند هنر نقاشان خياباني را به خدمت گرفته و به آن‌ها سفارش كشيدن بليبورد بدهند. استفاده از نوع متريال بكار رفته در بيلبورد مي‌تواند ارتباط نزديكي با استراتژي برند شما داشته باشد.

 

– ارتفاع بيلبورد مثل بيلبورد‌هاي كوتاه و مرتفع

بيلبوردهاي كوتاه امكان تعامل بيشتر با مخاطب را فراهم مي‌كنند و بيلبوردهاي بلندتر تبليغ شما را در معرض ديد افراد بيشتري قرار مي‌دهند. با يك استراتژي دقيق هر كدام از اين انواع بيلبورد ابزار مناسبي براي اجراي كمپين‌هاي تبليغاتي شما خواهند بود.

– استفاده از تكنولوژي مثل بيلبوردهاي ديجيتالي و انواع جديدتري مثل بيلبوردهاي واقعيت افزوده

بيلبوردهاي ديجيتالي امكان تغيير محتواي تبليغ يا اضافه كردن آيتم‌هايي مثل ثانيه شمار را فراهم مي‌كند كه در گونه‌ي سنتي به سختي قابل تصور است. تكنولوژي‌هاي جديد تر هم ميزان درگيري (engagement) مخاطب را افزايش ميدهند و به افزايش آگاهي از برند شما كمك مي‌كنند. فراموش نكنيد استفاده از يك روش جديد كه مورد استقبال مردم قرار بگيريد مي‌توان به يك پديده‌ي وايرال و ويروسي بدل شود و حتي بدون تلاشي از سوي شما كاري كند برندتان در شبكه‌هاي اجتماعي هم تكرار شود.

 

– قابليت حركت؛ سه نوع ساكن، قابل حركت (چرخ دار) و متحرك (مانند بيلبوردهاي نصب شده روي اتوبوس)

فرض كنيد كسب و كار شما با برگزاري سمينارهاي متنوع در نقاط مختلف جهان در ارتباط است و شما نياز چند روزه‌اي به بيلبورد در هر شهر داريد. در اين شرايط استفاده از بيلبوردهاي قابل حركت ايده‌اي كارآمد و اقتصادي است. بيلبوردهايي هم كه روي وسايل حمل و نقل عمومي نصب مي‌شود با گشت و گذار در شهر تعداد بيشتري از مخاطبان را هدف قرار خواهد داد.

– قابليت ارتباط پذيري و تعامل (being interactive) بيلبوردهايي كه قابليت لمس، اسكن و هر نوع ارتباط فيزيكي و ديجيتالي با مخاطب را فراهم مي‌كنند. بيلبورد ماساژ دهنده‌ي كيت‌كت و بيلبورد ايستگاهي ليپتون كه با فشار دكمه‌اي جريان باد خنكي را به سوي مخاطب مي‌فرستد از اين نمونه هستند.

-قابليت روئيت از چند زاويه مثل بيلبوردهاي يك وجهي‌، دو وجهي، سه وجهي، چهار وجهي و مدور

– استفاده از طراحي سه‌بعدي يا دو بعدي

– محل نصب بيلبورد مثل بيلبوردهاي‌ ساختماني (نما-آگهي يا wallescape) و بيلبوردهاي قرار گرفته روي پل يا بيلبوردهاي كوچك داخل وسايل حمل‌ونقل عمومي

-تعداد و جنس پايه‌هاي بيلبورد مثل بيلبورد تك پايه‌اي، چندپايه‌اي

– بيلبوردهاي ثابت و متغير، ممكن است محتواي بيلبورد در طول روز يا با تغيير شرايط (نور، دما و…) ثابت باشد يا تغيير كند. مثل بيلبورد تبليغ اين برنامه‌ي تلويزيوني كه در شب چهره‌ي دراكولا را نشان مي‌دهد

 

 

-مخاطب بيلبورد، مثل بيلبوردهاي مخصوص رانندگان يا بيلبوردهاي در معرض ديد عابرين پياده

اين مورد با محل نصب بيلبورد ارتباط نزديكي دارد، فرض كنيد مخاطب شما كودكان هستند در اين مورد بيلبوردهايي را بايد انتخاب كنيد كه بيشتر در معرض ديد كودكان يا شهروندان داراي كودك قرار دارند. همين شرايط وقتي بخواهيد افراد مسن‌تر يا فشري خاص مثل بانكدارها را هدف قرار دهيد همچنان وجود دارد.

– تعداد تبليغات نمايش داده شده (در بخش اسكرولرها به مثال آن پرداختيم)

تعداد تبليغات ارائه شده به مخاطب با آگاهي از برند ارتباط معكوس دارد. در بعضي نقاط كثرت بيلبوردهاي كوچك يا اسكرولرهايي كه تبليغات متعددي را به مخاطب نمايش مي‌دهد ميزان تبليغات محيطي ارائه شده به شهروندان را بالا مي‌برد و اگر برند نوپايي هستيم مهم است كه با يك استراتژي درست وارد عرصه‌ي رقابت تبليغات بيلبوردي شويم.

همانطور كه از مطالب بالا پيداست تمايل به متمايز بودن بين برندها و شركت‌هاي تبليغاتي و نياز هميشگي انسان به بروز خلاقيت باعث شده است بيلبوردهاي تبليغاتي از تنوع و گوناگوني زيادي برخوردار باشند. همچنين عدم رواج فرمت‌هاي جديدي مثل بيلبوردهاي واقعيت مجازي در ايران نشان مي‌دهد هنوز عرصه‌ي تبليغات بيلبوردي را نمي‌توان يك زمينه‌ي تماماً سنتي و دور از تكنولوژي به حساب آورد.

اين ميزان از تنوع در فرمت و اجراي بيلبورد نشان‌ مي‌دهد، تبليغات بيلبوردي يك چارچوب تثبيت شده و مكانيكي ندارد و هنوز هم براي معرفي برند خود به وسيله‌ي بيلبوردها لازم است شناخت كافي از نوع بيلبورد مناسب داشته باشد تا با اضافه كردن خلاقيت بتوانيد بهترين نتيجه را به دست بياوريد.

منبع: آژانس تبليغاتي كوشا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۰۲:۳۰ توسط:كوشا موضوع:

ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :